Integritetspolicy - parking
1. Personuppgiftsansvarig
Kiinteistö Oy Hotelli Marina, 1969137-4, Slottgatan 34,
20100 Åbo (nedan ”Personuppgiftsansvarig”).
Personuppgiftsansvarig
sparar personuppgifter om kunderna (nedan ”Kunden”), såsom
registreringsuppgifter om kundens fordon. Personuppgiftsansvarig har förbundit
sig att behandla personuppgifterna ändamålsenligt, noggrant och på det sätt som
krävs i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
2. Syfte med
och rättslig grund för behandlingen av personuppgifter
Syftet med
behandlingen av personuppgifter i registret är att tillhandahålla bl.a.
parkeringstjänster till våra Kunder.
Vi behandlar
också personuppgifter med hjälp av ett kameraövervakningssystem. Vi behandlar
inspelade kameraövervakningsbilder för att skydda vår och våra Kunders egendom
och för att utreda brott och olyckor på och i närheten av våra
verksamhetsplatser. Behandlingen baseras på berättigat intresse. Behandling av
personuppgifter är tillåtet då det behövs för att tillgodose
Personuppgiftsansvarigs eller tredje parts berättigade intresse.
Personuppgiftsansvarig anser att behandling av personuppgifter för ovan nämnda
ändamål är nödvändig för att skydda Personuppgiftsansvarigs och Kundernas
egendom, och samma intressen kan inte tillgodoses med andra, mindre stränga
åtgärder.
3. Vilka
uppgifter behandlar vi och varifrån kommer uppgifterna?
Vid infarten
till parkeringshuset fotograferar en avläsningskamera registreringsskylten på
varje inkommande fordon. En bild av fordonets registreringsskylt och
registreringsnumret på skylten sparas i vårt register.
För
avtalskunder sparas förutom det fordonsregistreringsnummer som Kunden anmält
även Kundens namn och faktureringsuppgifter.
Kameraövervakningsregistret
består av tids- och platsbundna videoinspelningar från
kameraövervakningssystemet. De registrerade informeras om inspelande
kameraövervakning genom skyltar och/eller dekaler med texten ”Inspelande
kameraövervakning” på verksamhetsplatserna.
4. Vem får behandla
personuppgifter?
Personuppgifter
får behandlas av personer som arbetar för Personuppgiftsansvarig, vilkas
uppgift innefattar övervakning av infarten eller underhåll och utveckling av
kameraprogram. Personuppgifter får dessutom behandlas av anställda hos
Personuppgiftsansvarig, vilkas uppgift innefattar behandling av brotts- eller
skadeärenden.
Personuppgifterna
överlåts även till externa IT-serviceleverantörer för tekniskt underhåll.
Personuppgifterna
överlåts till polisen och andra myndigheter som har lagstadgad rätt att
behandla kamerainspelningar. Personuppgifterna överlåts också till myndigheter
i situationer där behandling är nödvändig för att utarbeta, framställa eller
försvara ett rättsyrkande. Personuppgifterna överlåts dessutom till
försäkringsbolag för att behandla och avgöra försäkringsärenden.
Personuppgifterna
överlåts inte utanför EU eller EEA-området.
5. Principer
för skydd av registret
Personuppgiftsansvarig
vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna
mot obehörig åtkomst, överföring, radering eller annan hantering som kan
äventyra informationssäkerheten. Registret förs i elektroniskt format.
Registret får endast användas av namngivna och begränsade personer vars uppgift
är att underhålla och administrera systemet. Uppgifterna i registret är
skyddade från åtkomst utifrån. Användningen av registret övervakas.
6. Hur länge
sparas personuppgifterna?
Personuppgiftsansvarig
sparar videokamerainspelningarna i en (1) månad från inspelningstidpunkten.
Efter en månad förstörs inspelningarna automatiskt. Inspelningarna kan sparas
längre om det behövs för att behandla ett brottsärende eller skadeärende.
Inspelningarna förstörs även i detta fall då det inte längre är nödvändigt att
spara dem.
Vi har beslutat om en månads sparningstid, eftersom alla brotts- och
skadeärenden inte kommer till vår kännedom med en gång. Vi vill säkerställa att
vi kan utnyttja kameraövervakningssystemet för de ändamål vi angivit.
7. Kundens rättigheter
Kunden kan utöva nedanstående rättigheter genom att skicka ett brev eller
e-postmeddelande till Personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsansvarig har rätt
att be Kunden om ytterligare uppgifter för att säkerställa Kundens identitet
och uppfylla begäran om information.
Rätt till åtkomst
Kunden har rätt att granska sina uppgifter i registret.
Rätt att kräva rättelse av fel
Kunden har rätt att kräva rättelse av inexakta eller felaktiga uppgifter.
Rätt att kräva radering av uppgifter
Kunden har rätt att kräva att hans eller hennes personuppgifter raderas
från registret (”rätt att glömmas bort”). Personuppgiftsansvarig vidtar
åtgärder för att radera uppgifterna utan opåkallad försening på Kundens
begäran, såvida det inte finns juridiska skäl att neka radering.
Rätt att begränsa och motsätta sig behandling
Kunden har rätt att begränsa och motsätta sig behandlingen av sina
personuppgifter. Efter Kundens begäran ska Personuppgiftsansvarig inte längre
behandla Kundens personuppgifter, såvida det inte finns juridiska skäl för det.
Rätt att framställa klagomål
Om Kunden anser att hans eller hennes integritet har kränkts kan Kunden
framställa ett klagomål till en myndighet i det EU-land som han eller hon bor
i. Närmare information om nationella dataskyddsmyndigheter finns här: http://ec.europa.eu/newsroom/article29/item-detail.cfm?item_id=612080
Kontaktuppgifter:
Kiinteistö Oy Hotelli Marina
FO-nummer: 1969137-4
Slottsgatan 34
20100 Åbo
privacy@hesburger.fi