Integritetspolicy - parking

1. Personuppgiftsansvarig

Kiinteistö Oy Hotelli Marina, 1969137-4, Slottgatan 34, 20100 Åbo (nedan ”Personuppgiftsansvarig”).

Personuppgiftsansvarig sparar personuppgifter om kunderna (nedan ”Kunden”), såsom registreringsuppgifter om kundens fordon. Personuppgiftsansvarig har förbundit sig att behandla personuppgifterna ändamålsenligt, noggrant och på det sätt som krävs i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).

2. Syfte med och rättslig grund för behandlingen av personuppgifter

Syftet med behandlingen av personuppgifter i registret är att tillhandahålla bl.a. parkeringstjänster till våra Kunder.

Vi behandlar också personuppgifter med hjälp av ett kameraövervakningssystem. Vi behandlar inspelade kameraövervakningsbilder för att skydda vår och våra Kunders egendom och för att utreda brott och olyckor på och i närheten av våra verksamhetsplatser. Behandlingen baseras på berättigat intresse. Behandling av personuppgifter är tillåtet då det behövs för att tillgodose Personuppgiftsansvarigs eller tredje parts berättigade intresse. Personuppgiftsansvarig anser att behandling av personuppgifter för ovan nämnda ändamål är nödvändig för att skydda Personuppgiftsansvarigs och Kundernas egendom, och samma intressen kan inte tillgodoses med andra, mindre stränga åtgärder.

3. Vilka uppgifter behandlar vi och varifrån kommer uppgifterna?

Vid infarten till parkeringshuset fotograferar en avläsningskamera registreringsskylten på varje inkommande fordon. En bild av fordonets registreringsskylt och registreringsnumret på skylten sparas i vårt register.

För avtalskunder sparas förutom det fordonsregistreringsnummer som Kunden anmält även Kundens namn och faktureringsuppgifter.

Kameraövervakningsregistret består av tids- och platsbundna videoinspelningar från kameraövervakningssystemet. De registrerade informeras om inspelande kameraövervakning genom skyltar och/eller dekaler med texten ”Inspelande kameraövervakning” på verksamhetsplatserna.

4. Vem får behandla personuppgifter?

Personuppgifter får behandlas av personer som arbetar för Personuppgiftsansvarig, vilkas uppgift innefattar övervakning av infarten eller underhåll och utveckling av kameraprogram. Personuppgifter får dessutom behandlas av anställda hos Personuppgiftsansvarig, vilkas uppgift innefattar behandling av brotts- eller skadeärenden.

Personuppgifterna överlåts även till externa IT-serviceleverantörer för tekniskt underhåll.

Personuppgifterna överlåts till polisen och andra myndigheter som har lagstadgad rätt att behandla kamerainspelningar. Personuppgifterna överlåts också till myndigheter i situationer där behandling är nödvändig för att utarbeta, framställa eller försvara ett rättsyrkande. Personuppgifterna överlåts dessutom till försäkringsbolag för att behandla och avgöra försäkringsärenden.

Personuppgifterna överlåts inte utanför EU eller EEA-området.

5. Principer för skydd av registret

Personuppgiftsansvarig vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna mot obehörig åtkomst, överföring, radering eller annan hantering som kan äventyra informationssäkerheten. Registret förs i elektroniskt format. Registret får endast användas av namngivna och begränsade personer vars uppgift är att underhålla och administrera systemet. Uppgifterna i registret är skyddade från åtkomst utifrån. Användningen av registret övervakas.

6. Hur länge sparas personuppgifterna?

Personuppgiftsansvarig sparar videokamerainspelningarna i en (1) månad från inspelningstidpunkten. Efter en månad förstörs inspelningarna automatiskt. Inspelningarna kan sparas längre om det behövs för att behandla ett brottsärende eller skadeärende. Inspelningarna förstörs även i detta fall då det inte längre är nödvändigt att spara dem.

Vi har beslutat om en månads sparningstid, eftersom alla brotts- och skadeärenden inte kommer till vår kännedom med en gång. Vi vill säkerställa att vi kan utnyttja kameraövervakningssystemet för de ändamål vi angivit.

 

7. Kundens rättigheter

 

Kunden kan utöva nedanstående rättigheter genom att skicka ett brev eller e-postmeddelande till Personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsansvarig har rätt att be Kunden om ytterligare uppgifter för att säkerställa Kundens identitet och uppfylla begäran om information.

 

Rätt till åtkomst

Kunden har rätt att granska sina uppgifter i registret.

 

Rätt att kräva rättelse av fel

Kunden har rätt att kräva rättelse av inexakta eller felaktiga uppgifter.

 

Rätt att kräva radering av uppgifter

Kunden har rätt att kräva att hans eller hennes personuppgifter raderas från registret (”rätt att glömmas bort”). Personuppgiftsansvarig vidtar åtgärder för att radera uppgifterna utan opåkallad försening på Kundens begäran, såvida det inte finns juridiska skäl att neka radering.

 

Rätt att begränsa och motsätta sig behandling

Kunden har rätt att begränsa och motsätta sig behandlingen av sina personuppgifter. Efter Kundens begäran ska Personuppgiftsansvarig inte längre behandla Kundens personuppgifter, såvida det inte finns juridiska skäl för det.

 

Rätt att framställa klagomål

 

Om Kunden anser att hans eller hennes integritet har kränkts kan Kunden framställa ett klagomål till en myndighet i det EU-land som han eller hon bor i. Närmare information om nationella dataskyddsmyndigheter finns här: http://ec.europa.eu/newsroom/article29/item-detail.cfm?item_id=612080

 

 

Kontaktuppgifter:

 

Kiinteistö Oy Hotelli Marina

FO-nummer: 1969137-4

Slottsgatan 34

20100 Åbo

privacy@hesburger.fi